Dog in winter Prague! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Dasha Wels - WaarBenJij.nu Dog in winter Prague! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Dasha Wels - WaarBenJij.nu

Dog in winter Prague!

Door: Dasha

Blijf op de hoogte en volg Dasha

16 December 2009 | Tsjechische Republiek, Praag

...
Ik kruip momenteel met mijn voor de gelegenheid aangegroeide staart tussen mijn benen, jankend in een hoekje. Ik schaam mij namelijk heel diep dat ik zolang geen reisverslag meer heb geschreven! Dus ik ga het nu dubbel en dwars goedmaken! Dus bereidt jullie voor op een lang verslag! :)


Ik heb mijn training op werk succesvol afgerond en ben al volop aan het werk! Ik heb vandaag (nu eigenlijk al gister) ook mijn eerste salaris ontvangen op mijn nieuwe Tsjechische rekening! Dat voelt goed zeg! (wss ook omdat ik die rekening helemaal zelf heb geopend! Dat vond ik een heel avontuur in de bankenbusiness in Tsjechië met mijn gebrek aan banktermen in de taal!)

Ik vertelde in mijn vorige verslag dat ik al leuk had gebabbeld met de mensen in mijn training! Nou dat babbelen dat ging door en nu zijn we een soort groep geworden. Ieder weekend maken we nu Praag onveilig tot in de vroege uurtjes! (JA, ik geniet van mijn leventje hier! :D)

Ondertussen is Dennis mij hier ook komen opzoeken! Dat was zeer leuk! Omdat hij toch echt wel een toerist was, heb ik ook nog wat (toeristische) plekjes in Praag voor het eerst gezien! En we zijn ook naar de dierentuin geweest! Het was lang geleden dat ik daar ben geweest! Hihi.. De aapjes en tijgertjes waren zeer amusant!

2.5 week geleden is Karel hier ook geweest. (Karel is degene van wie het appartement is, zoals ik al eens heb verteld ;)) Hij kent mijn huisgenoten natuurlijk ook en daardoor kan ik het nu toch beter met ze vinden. Kaja was een soort bindende factor, denk ik. Ik ga deze week misschien zelfs met ze naar de film! :O Ik ben benieuwd! Maar iig gedragen ze zich normaal en van mijn eten blijven ze ook af! :)

De laatste twee weken is mijn leventje zo zijn gangetje gegaan. (Ik heb mijn draai echt wel gevonden!) Dus werken, cursus, met vrienen afspreken, nieuwe mensen ontmoeten en ook uitslapen past daar nog bij! Ik ben nu ook begonnen met een gratis cursus Frans op mijn werk. Ik heb me voorgenomen mijn Frans weer omhoog te krikken, want het is me toch een partij verslechterd!

Vorige week woensdag heb ik de final test gehad van mijn cursus Tsjechisch. De cursus intermediate 6-9 is namelijk afgelopen. Gister (of eigenlijk al eergister, maandag iig) heb ik mijn uitslag en certificaat gehad! ÉÉn en al A´s! Jaja, ik ben toch wel trots! Ik heb ook echt het gevoel dat ik iets heb geleerd! In mijn vorige verslag zei ik dat ik meer Engels dan Tsjechisch sprak, dat is misschien nog steeds waar. Maar mijn Tsjechisch gaat iig wel vooruit! Nu ga ik me inschrijven voor het volgende niveau, advanced, voor januari! En dan ben ik bijna vloeiend hoor! Let op! ;)

Ik denk, dat het misschien wel leuk is om wat meer over mijn werk te vertellen. Dus hier komt ie!
Ik werk dus bij teamtrackers in de frontoffice. Dat houdt in dat ik telefoontjes beantwoord voor AirFrance en mensen die hun baggage niet hebben gekregen of waarvan de baggage kapot is gegaan, informatie verschaf. Ik heb nog niet heel veel moeten werken, minder dan een normale part-timer om precies te zijn. Dat komt omdat ik ben aangenomen voor mijn Nederlands en volgende maand begint een nieuw project voor klm backoffice. Daar krijg ik dan ook een training voor en ga ik daar ook voor werken. Backoffice is het verwerken van compensaties. Het zijn compensaties voor bijvoorbeeld schade, het zoek raken van spullen of zelfs hele koffers en first necessities (als je op vakantie je koffer niet meteen hebt en je kleding en toiletspullen moet kopen). Ik heb er zin in! Ik ga namelijk wat nieuws leren, mijn Nederlands kunnen gebruiken en meer werken! :D
Ik moest trouwens ook testen van andere mensen nakijken die aan het solliciteren waren voor de positie met Nederlands! Dat was me toch een avontuur! 4 testen in totaal, waarvan 2 wel goed waren: goede antwoorden en af en toe spellingsfoutje. Dan was er een test van een Tsjechische vrouw die Nederlands had geleerd. Ik moet zeggen erg netjes, wel soms verkeerd gebruik van woorden of rare zinsvolgorde. Maar voor de rest goede antwoorden en het was duidelijk wat ze wilde zeggen. En dan... de 4e test van een Nederlander... O MIJN GOD !!!!!!! Allemaal foute antwoorden, terwijl de test echt stinkend makkelijk is! En dan... de laatste opdracht was het schrijven van een brief naar de klant. In de brief moest je je excuses namens AirFrance aanbieden en uitleggen hoeveel de compensatie zou zijn en waarom. Deze persoon had al deze informatie in 1 zin gezet van zeker 8 regels lang! Ja, jullie horen het goed!! ÉÉn hoofdletter en ÉÉn punt!!! Ik dacht, of je bent echt oerdom, of je wil deze baan niet! Je kan dat in geen enkele taal doen! Maarja, die wordt iig niet aangenomen! :P
Ik heb ook nog met twee mensen die aan het solliciteren waren gesproken. Éen man was een jaar op 30+ en hij zei: dan mij en als ik... verschrikkelijk! Maarja, ik vond het een beetje raar om hem te gaan verbeteren! Dus dat heb ik maar niet gedaan! ;)

Ik ga er maar weer een eind aan maken, want ik moet morgen werken! Het vroege opstaan gaat ondertussen al een stuk beter.. maar het vroege slapen lukt nog steeds niet! Dus de ene dag slaap ik een paar uurtjes en de volgende lig ik een halve dag in mijn bed de slaap in te halen!

Ter informatie: Ik kom over een paar daagjes, de 20ste, voor twee weken naar ons kikkerlandje! Lekker kerst en nieuwjaar vieren! (De cadeautjes stress is me al om het hart geslagen en ik ga een koffer vol met cadeau´s hebben! ;)) 4 Januari ga ik weer terug. Dus ik heb echt zin om jullie allemaal weer te zien! Ik mis iedereen heel erg! Zeker nu ik hier gesetteld ben, heb ik tijd om heimwee te hebben!

Maar iig, tot snel! En ik schrijf voor de gein weer een verslag als ik in Nederland ben! ;)

Heeeel veeeel liefs vanuit het bevroren en besneeuwde Praag!
Xx

  • 15 December 2009 - 23:55

    Martin:

    hey

    leuk om te lezen hoe t met je gaat :)

    Veselé Vánoce a šastný nový rok!! :P

  • 16 December 2009 - 09:02

    Julie:


    JAA.. Dasha komt naar huis :).. Ik kijk er al weer naar uit!! Kus

  • 16 December 2009 - 11:55

    Juliette:

    Hee Daas!!
    Wij een koud kikkerlandje? Tsss, volgens mij is het bij jou net zo koud ;)
    Maar iig superleuk dat je weer terugkomt naar Nederland! Dan wil ik je zeker nog even zien hoor :P
    kuss!

  • 16 December 2009 - 12:26

    Anneline:

    Dasha!! je hebt precies dezelfde vakantiedata als ik! moet goed komen, zal blij zijn je te zien=D hoe leuk dat alles zo lekker gaat en dat je helemaal je draai gevonden hebt! en al die A's, je was vast heel blij=)
    tot snel!
    xxxxx

  • 17 December 2009 - 07:36

    Alenka:

    Hee Das
    Leuk verslag en ik mis je echt heeeeeel erg! (zeker het nep lachen:P)
    Ik kan niet wachten tot ik je zondag eeen lieve knuffel en kus kan geven!
    Ik heb ook uber veeel zin in kerst en nieuwjaar!
    XX

  • 21 December 2009 - 17:53

    Laura:

    Hey Dasha,

    Klinkt geweldig al die avonturen die je daar beleeft! En inderdaad beschamend die test geschreven door een Nederlander, die vol fouten zat... In dat geval 1-0 voor de Tsjechische dame die wél fatsoenlijk Nederlands geleerd had. En gefeliciteerd natuurlijk met je eigen resultaten bij de Tsjechische test!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dasha

Actief sinds 10 Sept. 2009
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 26057

Voorgaande reizen:

15 Februari 2017 - 15 November 2017

Stage in Australië

01 Juli 2010 - 08 Augustus 2010

Paradise!

04 Oktober 2009 - 16 Mei 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: